Lovedance 1 december 2012 (mooie woorden van Miel Hollander)

In DJ Fanclub uitgaanstip

Lovedance. Dat doen we al 10 jaar, in wisselende samenstelling met creatievelingen uit het Nachtleven. Ik zo’n 3 jaar nu en vaak is het weer een enorme opgave om met te weinig mensen in te korte tijd teveel willen bereiken met te weinig financiële middelen.
Elk jaar zit ik zo’n twee weken voor uur U er weer compleet doorheen. Loop ik vast in het gegeven dat dagen slechts 24 uur bevatten, dat ik twijfel aan het nut en de soms wat ouderwets klinkende boodschap in mijn ogen.

Joost heeft me ooit uitgelegd hoe het was en wat het is, 1 december. Een dag die hij liever overslaat omdat het hem te nadrukkelijk herinnert aan de velen die weggerukt zijn uit zijn leven. Niet door onzorgvuldigheid, nee gewoon omdat niemand toen nog wist wat hiv/aids was, hoe het werkte of in elkaar zat.
Het resultaat? Een grote groep creatieve en geëmancipeerde mannen en jongens werd toen onevenredig zwaar getroffen in Amsterdam en verdween letterlijk onder de grond.
Daarmee mischien ook wel de kenmerkende zorgeloosheid van een generatie.

Lovedance is niet van het herdenken.
Wij houden niet de gedachte aan die generatie vast, nee wij zijn er voor alle generaties, die erna en die nog komen gaan. Wel met een boodschap: Aandacht en steun blijft nodig om niet te vergeten wat velen hebben doorstaan. Ook om het Aids Fonds blijvend te steunen in hun boodschap en financiering.
Wij doen dat dus op onze manier, in de nacht, voor jullie. Met heel veel steun van artiesten, clubs en medewerkers proberen wij elk jaar weer een verschrikkelijk goed en betaalbaar feest te geven waar iedereen bij kan zijn. Bij moet zijn.

Dat was ons nog niet genoeg. Jongeren zijn lastig te bereiken, moeilijk grijpbaar voor marketeers heet zoiets. Zeker met onze boodschap is het lastig communiceren en is het soms worstelen om de juiste toon en het gevoel te vinden.
Vandaar Wereld Aids Nacht in heel Amsterdam in toonaangevende clubs. Om jullie op te zoeken daar waar je wekelijks bent en feest. Zonder opgeheven vingertje of bangmakende boodschap.

Lovedance en Wereld Aids Nacht is er voor al die geëmancipeerde Amsterdammers en Nederlanders die geloven in tolerantie, vrolijkheid en liefde. Die wekelijks met elkaar in aanraking komen op house, hiphop, moombah, indie, electro en hardcore. Op de dansvloer waar huidskleur, skills en sexuele voorkeuren verdwijnen in lichteffecten en zware bassen.
Dát is misschien wél een erfenis van die generatie die we herdenken en in ere houden.

Joost van Bellen? Die is er in ieder geval weer bij. Als kers op de taart voor ons 10-jarig bestaan!
Met ziel en zaligheid en zijn grote hart voor Lovedance zal hij ons de nacht in slingeren tussen half twaalf en één.