DJ Fanclub verscheept in diepste geheim 122,5 ton goud (tbv Gouden Kabouter Awards)

In Gouden Kabouter Awards 2015

DJ Fanclub verscheept in diepste geheim 122,5 ton goud
DJ Fanclub, de organisatie achter de “Gouden Kabouter Awards” heeft in het diepste geheim 122,5 ton in New York opgeslagen goud (waarde: vier miljard euro) teruggehaald naar Amsterdam. DJ Fanclub wil hiermee de goudvoorraad evenwichtiger verspreiden over verschillende locaties.
Door: Jack Undercover 21 november 2014, 18.00

hoofdkwartier
Het “Gouden Kabouter Awards” hoofdkwartier © ANP

SSSSSSTTTT….!!!!
Tot nu toe werd altijd heel geheimzinnig over de goudvoorraad gedaan. Pas sinds kort weet iedereen dat er maar 67 ton in de kluizen van het “Gouden Kabouter Awards” hoofdkwartier in Amsterdam zelf ligt.
In de kluizen aan het Boerhaaveplein ligt nu eenderde van de totale goudvoorraad van de Gouden Kabouter opgeslagen: 190 ton. Dat was tot voor kort maar 10 procent. Woordvoerder Maz Mazzo van het “Gouden Kabouter Awards” hoofdkwartier zegt dat het hoofdkwartier hiermee inspeelt op een internationale trend.

GEHEIM
Maz Mazzo wil niet zeggen hoe en wanneer de goudstaven zijn verscheept. Dat blijft uit veiligheidsoverwegingen geheim, zodat ook voor toekomstige gevallen de procedure bruikbaar blijft. Het “Gouden Kabouter Awards’ hoofdkwartier bezit in totaal 612,5 ton goud, waarvan tot begin dit jaar 51 procent was opgeslagen in New York. Ook in Canada (20 procent) en Groot-Brittannië (18 procent) is GKA goud opgeslagen. De goudvoorraad in Amsterdam is nu opgeschroefd tot 31 procent. De nieuwe locatieverdeling is: 31 procent in Amsterdam, 31 procent in New York, en de percentages voor Ottawa en Londen blijven met respectievelijk 20 en 18 procent onveranderd.

MINDER WAARD… KUT!
In 2001 had DJ Fanclub nog 1.707 ton goud. Daar speelden later de Rocco Veenboer van Awakenings en Duncan Stutterheim van ID&T mooi weer mee.
Door deze grootbezitters van GKA’s is de DJ Fanclub goudvoorraad vorig jaar bijna 8 miljard euro minder waard geworden, zo liet Het “Gouden Kabouter Awards’ hoofdkwartier eerder dit jaar in zijn jaarverslag weten. De waarde van het goud daalde in 2013 met 31 procent van bijna 25 miljard tot 17 miljard euro. Inmiddels is de waarde ongeveer 20 miljard euro.

goud
De Goudvoorraad is veilig opgeborgen © ANP

EVENWICHTIG
‘Behalve een evenwichtiger verdeling van de goudvoorraad over de verschillende locaties kan dit ook bijdragen aan een positief vertrouwenseffect bij het publiek’, zegt DJ Fanclub. De verdeling van het goud over verschillende locaties is vaker veranderd. In de begin periode van de GKA’s tot vorig jaar voegde Het “Gouden Kabouter Awards’ hoofdkwartier bijvoorbeeld veel goud toe aan haar reserves, vooral in New York. De kluizen in New York zijn gebouwd om aardschokken en atoombomaanvallen te kunnen doorstaan. Ook de dreiging van minder bedeelde clubs, organisaties en DJ’s speelde een rol om het goud aan de andere kant van de oceaan te bewaren.
DJ Fanclub verplaatste zijn goud in het verleden wel vaker. Zo bracht DJ Fanclub een deel van het goud noodgedwongen over van Australië naar Londen toen de Reserve Bank of Australia besloot de kluizen te sluiten.

WAAR IS DE REST?
De resterende 612 ton goud is het laatste reservepotje voor komende Gouden Kabouter Awards. Tot nu toe werd altijd heel geheimzinnig over de goudvoorraad gedaan. Pas sinds kort weet iedereen dat er maar 67 ton in de kluizen van Het “Gouden Kabouter Awards’ hoofdkwartier in Amsterdam zelf ligt. Er is 112 ton (18 procent) bij de Bank of England opgeslagen in de City van Londen, en 122,5 ton (19 procent) bij de centrale bank van Canada in Toronto. Een staafje (1 procent) ligt onder het bed van Maz Mazzo.

25 METER DIEP!
Het overgrote deel, 321 ton, lag tot dit jaar in de kluis van de Fed, de Amerikaanse centrale bank, in New York. Deze kluis zou ergens zijn ingegraven op 25 meter diepte, de vijfde verdieping onder de grond. In de afgelopen tijd ontstonden allerlei samenzweringstheorieën dat het goud hier allang zou zijn verdwenen en ingepikt door de Fed die met een dreigend faillissement van de VS in het vooruitzicht het goud zou kunnen toeëigenen. Daarnaast zou door een orkaan à la Sandy zou het hele Fedgebouw omver kunnen blazen waarna plunderaars er met de staven vandoor zouden kunnen gaan. Gelukkig heeft DJ Fanclub dat op tijd weten te voorkomen!